WERKPLEK

In het Exploratorium in San Fransisco vertrok men voor het inrichten van hun Studio vanuit de visie van Reggio Emilia, die er van uitgaat dat het lokaal of de omgeving eigenlijk een extra leerkracht is, die je met een klein beetje moeite, zomaar cadeau krijgt. Een gerichte opstelling, inspirerende en prikkelende objecten, uitdagingen en een stevige dosis wat speelse humor helpen al enorm.

 

Je kan met de ruimte zo groot en gek gaan als je wil, maar op zich volstaat een lokaal met verschuifbare banken en een stevige bak met materiaal.

 

Plaats de banken in een opstelling waarbij de deelnemers elkaars werkstukken kunnen zien en zo spontaan in dialoog kunnen gaan. Probeer op zoek te gaan naar een opstelling met taakgerichte zones: materiaal, werktafels, evaluatiehoek, … Voorzie eventueel ook een klein, knus ontspanhoekje waar deelnemers die vastzitten even hun gedachten kunnen verzetten, met een paar boeken, tijdschriften, kladpapier en potloden. Ook een hoekje met enkele laptops of tablets waar leerlingen informatie kunnen opzoeken is een must-have. Hier worden de ideeën van een Future Classroom ten volle benut.

 

Zorg dat het werkmateriaal snel bij de hand is. Goedkope verbruiksmaterialen zoals karton, tape, stiften of bekertjes moeten snel grijpbaar klaarliggen. Idem voor de meest gebruikte gereedschappen. Wat je als begeleider best achter de hand houdt: zwaarder of duurder gereedschap en kostelijker materiaal als leds, batterijen, ...

 

Probeer de ruimte speels in te richten. Een paar inspirerende objecten, planten, hoekjes en kantjes. Een echte meerwaarde kan je ook creëren door leerlingen te laten verder werken aan het werk van anderen. Die oude resultaten kunnen vaak heel inspirerend werken, maar... die gigantische knikkerbaan waar je al twee maand iets mee wou doen staat misschien wat in de weg.